A megkérdezett magánorvosok 90 százaléka a magán egészségügyi szektor fejlődéséről és kiélezett piaci versengésről számolt be, amelyben egyre nagyobb szerepe van az online jelenlétnek, illetve a marketingmunkának – derül ki a Praxis Akadémia legfrissebb kutatásából. A legtöbb információt az internetről szerezzük betegségekről és szakorvosokról, és weblapok, illetve ajánlások alapján döntjük el, végül kit keresünk fel egészségügyi panaszainkkal.
200 privát egészségügyi vállalkozás véleményét összegezték, hogyan vélekednek praxisukról és a hazai magán szektorról.
A megkérdezettek többsége legalább 10 éve visz magánpraxist és itt átlagosan havonta maximum 50 pácienst lát el. 90 százalékuk szerint az elmúlt egy évben tovább nőtt a magánellátás szerepe, így elsősorban az új páciensek megszerzését tekintik elsődleges feladatnak (43%), a fejlődést továbbá a műszer- és eszközállomány fejlesztésében (34%), illetve a rendelő bővítésében (30%) látják. A verseny kiéleződését mutatja, hogy miközben egyre több a beteg, a megkérdezettek 13 százaléka arról számolt be, csökkent a hozzájuk forduló páciensek száma (65% növekedett, 21% nem változott). Mindezt indokolja a magánpraxisok növekvő száma.
Marketingessé válnak a magánorvosok
A páciensek megszerzésében és megtartásában a legfőbb eszköz ma már az internet és a különböző kommunikációs megoldások. A magánpraxisok egyharmada saját maga végzi a marketinges-, vagy PR-os tevékenységet a bővülés érdekében, másik egyharmada saját munkatársat, vagy külső szakértőt delegál a feladatra. Vannak azonban, akik szerint ez a terület továbbra sem fontos. A statisztikák és a Nagy Magánpraxis Kutatás eredményei viszont azt mutatják – és ez illeszkedik a nemzetközi tendenciákhoz is -, hogy az internet átvette a hagyományos értékesítési csatornák szerepét. A Foglaljorvost.hu – amely a pácienseknek ingyenes -, évente 70 ezer egészségügyi panasszal küzdőnek, illetve orvosnak segít egymásra találni, a foglalások száma pedig tavalyhoz képest 60 százalékkal növekedett.
Orvost ajánlások alapján, illetve az internetet böngészve keresünk. Míg az Egyesült Államokban a páciensek 53 százaléka fordul az internethez információgyűjtés miatt egészségügyi panasz esetén, Magyarországon 60 százalék, kisgyermekes anyák esetében ez az arány 73 százalék.
A kutatásból kiderült, hogy a magánpraxisok egyre nagyobb figyelmet fordítanak a weboldal létére (2016-ban ez 64%, 2017-ben 66% tartotta fontosnak), a Google optimalizált weblapra (2016: 49%, 2017: 51%), Adwords hirdetésre (2016: 19%, 2017: 22%) a Facebookra és azon futó hirdetésekre (2016: 46%, 2017: 52%) és a szakértői megszólalásokra televízióban, rádióban, illetve az online és a nyomtatott sajtóban (2016: 31%, 2017: 40%). Csakhogy míg az öt kommunikációs eszközt a többség fontosnak tartja, nem mindenki tudja megvalósítani szakértelem és sajtókapcsolatok hiányában.